Känslomässig berg och dalbana..

Har nu haft ett lite lugnare tempo här hemma när det gäller renoveringen. Eller vi har inte stått helt stilla, lite har det arbetats! Men inga stora jobbiga projekt där det är kaos och hantverkare springer om vartannat:-) Kände att det blev för mycket ett tag. Men nu är jag på banan igen! Vi bestämt oss för att slutföra entrén (snart klar) och försöka hinna göra en hall och en liten toalett innan det är ankomst för nästa familjemedlem. Planen först var att göra köket. (Det var nog det som gjorde att jag fick panik..) Men efter lite eftertänkningar har vi nu beslutat att vänta med detta till hösten. Hade ett madrömsscenario framför mig då jag stod och lagade mat i en hall, med vatten från handfatet på toaletten, med en nyfödd på axeln och en sprallig Leo klängandes på benen!

Nu vilar vi upp oss under sommaren och bara njuter av att vara en familj. Sen, när den lille är lite större, drar vi igång köksprojektet!

Men det skulle underlätta om vi blev klara med hall och lilla toaletten. Då skulle det bli betydligt mer ordning och reda här hemma. Och fräschare:-)

Som sagt är vi nästan klara med entrén. Det är bara lite"finmålning" och tapeter som återstår.







Att det skulle vara så mycket arbete bakom detta rum hade jag aldig kunnat gissa! Men det är klart, golvvärme med nytt golv, nya gipsade väggar, spotlights i taket...det är lite jobb!

Så här såg det ut innan..





Ser man dessa bilder förstår man vilket jobb som ligger bakom. Eftersom vi rev en garderob och en liten vägg behöll vi inte panelen. Den var väldigt sliten ska tilläggas. Sen ville jag panel högre upp på väggen.
Vi ( farfar ) ska även bygga en ny sittbänk som Leo kan stå och kolla ut i fönstret på:-) Det ska bli en öppningsbar som man kan förvara diverse saker i. Det uppskattas från min sida då man som småbarnsförälder tackar ja till alla förvaringsmöjligheter:-)

Det har inte bara varit huset som stått för mina känslosamma känslor. Leo har nu skolats in på dagis och gör idag sin andra dag ensam utan mig..både igår och idag var han jätteledsen när jag lämnade honom på morgonen. Fruktansvärt svårt att vända ryggen till och gå då..men det är ju det som krävs för att han ska sluta..för jag kan ju inte vara där hela dagarna tillsammans med honom..och när jag väl gått har han dessa dagar slutat gråta efter ett tag. Men så ibland har han visst sagt "mamma" och blivit lite ledsen..

Så det har varit mycket känslor dessa veckor..men tror och hoppas att dagis kommer bli ett roligt ställe framöver. För han tycker ju det är roligt att leka där. Men helst ska mamma sitta och titta på:-)
Men det är nog nyttigt både för honom och för mig att klippa navelsträngen. Nu får han leka av sig några timmar på förmiddagen medan jag är hemma och styr upp hemmet. Sedan har vi hela eftermiddan tillsammans. Då jag är arbetslös har jag honom på dagis 15 timmar i (5 timmar om dagen i 3 dagar) veckan så det är ju inte speciellt långa dagar. Men det är tomt att vara hemma utan honom! Men man hinner mycket! Ska verkligen passa på att rensa och fixa nu innan det blir dax att börja om på ny kula med en nyfödd och allt vad det innebär:-)



Nu är det dagishämtning sen bär det iväg på fika med en del av mammagruppen ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det låter sunt att ni tar det lite lugnt med all renovering, ni har ju hållit på ett tag nu :) Förstår att det måste vara jätte jobbigt att lämna på dagis, främst när han helst av allt bara vill vara med mamma! Men snart kommer det ju en till liten Leo JR, härligt härligt!! Vilket datum var det beräknat?

Stor kram från Charlie o Mej!

2010-01-28 @ 12:07:30
Postat av: Therese

Ja ni gör nog klokt i att vänta med köksrenoveringen, visserligen kommer den lille inte va så gammal i höst heller om ni tänker börja då. Vi renoverade köket när Rasmus föddes, och då menar jag totalrenovering(!), tanken var att det skulle varit klart till julen 2007, och Rasmus va ju beräknad till 14 jan 2008, nu kom ju han lite tidigt och köket hade inte blivit färdigt ändå, (det dröjde kan jag säga=)). Men jag hade kyl/frys, mikro, kaffebryggare o lite smågrejer i vardagsrummet, tog vatten på toan, lagade mat på ett par spisplattor vi satte upp i källaren (o för att komma ner till våran källare måste vi gå genom köket...). Jobbigt va det..Entrén blir jättefin!

2010-01-28 @ 13:17:51
Postat av: Camilla

Va kul att ni fortfarande kikar in på bloggen:-) Ja det känns skönt att vi bestämt att vänta med köket. Så som du hade det Therese kommer vi oxå få det framöver..ser INTE ALLS fram emot det..fast man vill ju ha ett fint och fräscht kök så på ett sätt ska det bli skönt att komma igång med! Men vi ska oxå totalrenovera så det blir väl olika sorters pizza på menyn:-) Har nu tre månader på oss (BF 1/5) att färdigställa det andra. Om nu inte detta barn oxå vill pluppa ut fyra veckor för tidigt. Då är det bara 8 veckor kvar!! Emmelie, du tror alltså på en Leo Jr? En pojk? Kan nog vara beredd att hålla med. Känner mig som en pojkmamma:-) Fast det är nog för att vi har en kille innan!

2010-01-29 @ 19:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0