En mysig förmiddag i Gränna!

Tillbringade några timmar i Gränna idag. Jättemysigt! Började med att bada. Det är en perfekt badstrand för barn då det är långgrunt och det även finns rutschkanor i vattnet! Leo gick utan några tvivel upp på rutschkanan och åkte utan tvekan ner direkt i vattnet:-) Han hade inte ens kännt på vattnet innan utan hamnade direkt i när han åkte ner:-)

Efter första åkturen blev det fler och fler! Stod nog i över en halvtimma och passade på honom:-)

Sen gick han och Crille på en liten "utflykt" bland sanddynorna..

Stella och jag nöjde oss med att plaska fötterna lite..

Efter lite badande gick upp på land och myste..

Det blev en pizza och en glass innan vi begav oss hemåt. Leo var överlycklig eftersom han fick en apa i sin glass!

När vi kom hem fick Stella ett skrattanfall. Ibland är man visst en rolig mamma!

Hoppas vädret håller i sig så man kan göra fler sånna här mysiga småutflykter. Varken barnen eller vi kräver mycket mer!

Det blev busfabriken:-)

Ännu en dag med regn..tråkigt! I förra inlägget bad jag om förslag om aktiviteter en regnig dag, men eftersom det inte kom några fick vi lov att hitta på något själva:-)
Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde vi oss att åka till Busfabriken i Linköping. Vi ville hitta på något som skulle förbränna Leos all energi från de tidigare dagarnas inomhuslek!

Väl framme insåg vi att vi inte var själva om att ha rastlösa barn! Det var fullt inne i lokalen så vi fick lov att stå i kö ute i regnet för att komma in! De släppte in folk allteftersom andra lämnade byggnaden..
Tack och lov blev det inte en längre tids köande. Efter drygt en kvart kom vi in.
Leo var i himmlen! Sprang direkt till bollhavet och röjde loss:-)

Stella var nyfiken på alla färger och ljud så hon satt med stora ögon och kikade:-)

Nu hoppas jag på att det gamla ordspråket "efter regn kommer solsken" stämmer! Vill inte ha fler dagar som börjar med "vad ska hitta på idag då?!) Är det sol och uppehåll blir det genast mycket lättare med aktiviteter!

Picknik och lek i Blåvik!

De sista dagarna som varit har ju inte bjudit på toppenväder så något sol och bad har det inte blivit nu på ett tag..har istället varit hemma och grejat. Crille har börjat måla plank till fasaden på huset. Själv har jag tagit hand om barn och hus:-)

Men så idag kände vi att vi ville hitta på något. Inte bara vara hemma i huset. Märks på Leo när han varit hemma för mycket, han blir rastlös och gnällig. Den killen behöver stimuleras annars bli han skitjobbig rent ut sagt:-)
Efter mycket velande fram och tillbaka om olika förslag vad man kunde  göra tog vi den smidiga lösningen att köpa med oss lite mat och ha lite picknik! Eftersom vi har lite anknytning till Blåvik åkte vi till den allmäna badplatsen där och smaskade i oss varsin kycklingsallad.

Givetvis ville Leo bada. Men vi hade inga badgrejer med oss och det var kallt i vattnet så vi fick avstyra honom med annan aktivitet istället..

Stellis nöjde sig med att vara hos pappa..

Efter lite lek nere vid vattnet åkte vi upp till stugan. Det första Leo gjorde var att gå till farmor och farfars smultronställe och äta upp alla bären:-)

Stella somnade i vagnen..

Känner att vi ibland nte har nån fantasi när det gäller att hitta på något skoj. Förslag mottages gärna:-)
Är ju lite begränsade då Leo inte vill sitta still i en vagn ( typ gå på IKEA huset som mamma gillar) och Stella är för liten för att åka till Busfabriken (som pappa troligtvis skulle gilla)!

Far underhåller son och mor dotter:-)

Igår åkte vi mot Linköping. Planen var att vi först skulle besöka flygvapenmusèet och senare Gamla Linköping och Valla. Väl framme på musèet bestämde jag mig för att ta med Stella på lite shopping istället. Kände att det ligger mig närmare om hjärtat än vad flygplan gör! Så Crille fick ta med sig Leo och jag Stella!

Så killarna kollade in flygplanen..

Vi tjejer kollade in nya höstmodet istället:-) Kommer säkert att komma in fina kläder nu framöver. Har redan börjat lite smått med barnens höstgarderob!

Tanken var att vi skulle åka till Valla efter dessa besök, men Leo var så trött så vi skippade det. Får bli en utflykt framöver istället. Åkte hemåt med ett stopp på nya Burger King i Mjölby. Märkets att det var nytt och ny personal då vi fick vänta typ tio minuter på maten! Grr! Men när maten väl kom smakade den bra!

Stella var på toppenhumör hela dagen och tittade glatt på medan vi andra i familjen smaskade i oss:-)

Semester!

I måndags begav vi oss mot Halstahammar på en liten minisemester. Som sällskap hade vi Crilles föräldrar. De har varit där många gånger tidigare så vi var i tryggt sällskap.-) När Crille var liten campade deras familj där i en husvagn. En nostalgitripp för Crille blev det att komma tillbaka dit då det var många år sedan han var där!

En perfekt camping för en barnfamilj då det fanns både pooler och lekpark i området.

Leo stormtrivdes! Speciellt i poolen då han var i sitt esse! Den killen är helt orädd! Hoppade och for i vattnet:-)

Stella verkade också trivas. Trots värmen gnällde hon inte utan nöjde sig med att ligga i vagnen och ha det bra!

Eftersom Crilles föräldrar kände till området visste de om vilka ställen man skulle besöka. Blev bjudna på en god lunch på ett fint värdshus med underbar omgivning!

Vi bodde i varsin stuga. Mitt och svärmors krav var att det skulle finnas toalett och dusch så vi hade bokat in oss i varsin sexbäddarsstuga som hade detta. Skulle inte palla att vara utan dessa bekvämligheter med små barn! Stugorna låg brevid varandra så Leo sprang mellan husen. Fast mest var han hos farmor där maten fanns:-)

Mysigt att bo med familjen i en liten stuga. På mornarna låg vi alla fyra och tittade på Bolibompa:-)

Vi bodde där två nätter. På onsdagen när vi skulle åka hemåt besökte vi Eskilstuna djupark på vägen. Kanske att Leo var lite för liten för att uppskatta stället. Han struntade i tigrarna utan tyckte det roligaste var att kolla på sköldpaddorna:-) Men det var mysigt att gå runt och titta lite. Men djuren lyste med sin frånvaro eftersom det var så varmt och de tog skydd på gömda ställen!

Stella fick sitta hos pappa och mysa..

Jättekul att komma bort och få lite miljöombyte. Men utrrycket "borta bra men hemma bäst" stämmer för mig!

Ännu en dag i värmen..

Fasen vad varmt det har varit idag! Fast jag klagar inte..minns i vintras när det var som kallast och man inte kunde gå utanför dörren..vad man längtade efter värmen då! De som däremot har det lite jobbigt i värmen är barnen. Det märktes nu ikväll när det var tid för läggning. Är så varmt på våran övervåning så de hade svårt att komma till ro..
Men har öppnat upp fönster och nu sover de båda så gott:-)

Vi har ju turen att ha en stuga vi är välkomna till. Åkte upp dit på förmiddagen idag och stannde till kvällen. Dagen bjöd mest på sol och bad. Blev även en tur med båten. Premiärturen för Stella:-)

Förra året var premiärturen för Leo med båten. Men då var han bara året och gick inte, så det var ingen rolig upplevelse tyckte han då. Även flytvästen var bökig att ha på då..Men idag verkar han trivas betydligt bättre!

Dock blåste det lite mycket så jag, svärmor och barnen åkte bara en liten tur. Sedan gick vi på land och åkte tillbaka till stugan. Crille med far, som båda var båtsugna, tog en betydligt snabbare tur efter avlämningen av oss!

Skönare att vara på land med barnen enligt mig!

Trots värmen gnällde inte Stella en gång..hon verkade trivas bra..

Ska visst bli varmt i veckan som kommer också! Tur att vi åker på semester imorgon för ännu mer bad och sol. Beger oss mot en camping i Halstahammar.

På återseende:-)

Några lata dagar i Blåvik!

Började semestern med att åka upp till Crilles föräldrars stuga i Blåvik. De var iväg så vi hade hela stugan själva till förfogande:-) Skönt med lite miljöombyte!

Då våran bil oturligt gick sönder under helgen som var fick vi lov att ordna skjuts på annat håll. Min kära bror, som även han är semesterledig, skjutsade upp oss. Som tack för hjälpen fick han stanna kvar och grilla med oss:-)
Innan maten gick vi ner för ett kvällsdopp. Badkruka som jag är blev det bara grabbarna som badade. Leo är inte lik sin mamma utan hoppade gladeligen i!

Stella och jag höll oss på land..

Leo har fått ta del av grillkulturen som är på sommaren och äter mer än gärna våran mat!

Blev ganska sent så våra vanliga kvällstider har numera blivit helt rubbade! Men ingen av barnen gnäller för det!
Förr eller senare däckar de av ren utmattning:-)

Tyvärr var det inte jättevarmt på tisdagen så något bad blev det inte då. Började istället dagen med en rejäl promenad i området. Gick bland alla fina hus och drömde oss bort..hade vi haft några miljoner på banken hade vi köpt en tomt där uppe och byggt ett vitt fint hus! (som jag skulle inreda i marint tema!)

Tog det lugnt när vi kom hem från promenixen..gjorde lite mat och bara myste!

Lite senare på dagen kom David upp igen. Även min syrra, som numera bor i Malmö, hittade hit! Kul med syskonträff! Tyvärr kunde inte Danne komma eftersom han befann sig i Halmstad. Hade varit kul annars, att ha alla syskonen på plats! Händer ju tyvärr inte så ofta..

Vi beslöt oss för att ta färjan över till Torpön för en glass..Leo och Stella har åkt denna färja ett antal gånger nu! Är så smidigt att bara åka över från Blåvik..

Tanken var att vi bara skulle ta en glass. Men mina tokiga (och orädda) syskon fick nys om den nybyggda äventyrsbanan som finns bakom cafèet. Självklart skulle de upp. Melina helt nykter och David med lite promille i blodet:-)

Det är en bana som är byggd i träden. Typ 10 meter upp..

Imponerande nog tog de sig igenom hela banan båda två! Läskigaste var tydligen linbanan. Ett fritt fall från en tall! Aldrig att jag skulle våga det! Men Crille var nog lite sugen! Får se om han tar sig dit nångång:-)

Efter många skratt (var kul att stå på backen och egga med dom)  åkte vi tillbaka till stugan.

Grillade även denna kväll. Numera är jag såld på kycklingfilèr och klyftpotatis!

Melina och David åkte hem runt midnatt. Vi andra stannade kvar ytterligare en natt. Så  skönt att barnen trivs så bra där uppe. Leo får ett eget rum att sova i. Han sov som en stock..vi fick faktiskt sovmorgon till klockan 09.00! Har typ inte hänt på ett halvår:-)

Sen finns det ju mycket att pyssla med för Leo däruppe. Idag hittade han farmors smultronställe på tomten. Sprang dit så fort han fick tillfälle!

Och blir man rastlös får man roa sig med nåt helt annat..

Som sagt, skönt med lite miljöombyte. Känner att jag måste försöka slappna av lite..har varit lite mer arbete sen Stella kom! Inte för att hon på något vis är speciellt jobbig..men att ha två barn blir ju givetvis lite mer pysslande!